Followers

Asset RM 100,000.00


Hi semua,

Entry kali ni Mr Husband nak ceritakan tentang bagaimana kami telah berjaya melakukan satu kick-start yang besar dalam dalam perjalanan kami menuju RM 1,000,000.00.

Siang tadi, lepas buka kedai, ada la sorang customer ni datang beli baju Tadika Kemas. Time nak bayar tu, dia cakap, "Mahalnya baju ni, Dekat Kawanku baru RM 16.90 sepasang". Saya dan Mrs Wife pun agak terperanjat. Sangat jauh beza harganya dengan harga yang kami jual iaitu RM 25.00 sepasang.

So, lepas customer tu beredar, kami pun start la enjin 'Estima Legend' kami dan memulakan perjalanan ke kedai Kawanku. Memang betul, harganya RM 16.90!!. Terkejut kami, kerana mereke boleh menjual baju itu dengan harga kos kami. Sedangkan kami dapat harga itu dengan cara pembelian borong. So kami terpaksa la fikirkan supplier lain supaya kami dapat harga yang lebih murah dan dapat tawarkan harga yang lebih murah kepada pelanggan kami.

Keluar je dari kedai tu, tiba-tiba hati jadi berdebar-debar, berbunga-bunga, lidah kelu tak terkata. Kami nampak sesuatu yang kami tak sangka dapat lihat :


Tada.. Easy RHB. Seronok tak terkata. Allah tu Maha Pengatur. Mungkin jika pelanggan tadi tak datang ke kedai kami, kami tak berjumpa dengan Easy RHB ni. Terus kami masuk ke dalam dan buat pinjaman ASB RM 100,000.00. Tak sampai 15 minit, loan dah approve. Senang sangat. Siap dapat buka akaun simpanan dan Debit Card lagi. Hanya perlukan Kad Pengenalan untuk buka akaun.

Seperti dalam entry yang sebelum ini, Ini adalah Step 1 dalam perjalanan kami menuju satu juta. Alhamdulillah, kiranya sekarang ni kami sudah berjaya mengumpul Asset bernilai RM 100,000.00.

Berikut adalah kira-kira yang Mr Husband jalankan apabila pulang ke rumah :

Modal = RM 470 (Ansuran bulanan tahun pertama) x 12 = RM 5640
Anggaran Pulangan Dividen Minima = 8% setahun

Wang Terkumpul Selepas 25 Tahun = RM 143,541.69

Peratus Keuntungan Selepas 25 Tahun = 2545.06%

* modal hanyalah wang yang perlu dibayar untuk bayaran ansuran pada tahun pertama. Bayaran ansuran tahun berikutnya sehingga 25 tahun hanya menggunakan Dividen yang dibayar setiap tahun, tanpa mengeluarkan lebihan Dividen selepas tolak total bayaran untuk sepanjang tahun.

So sekarang ni Mr Husband dah ada track record dengan bank, lepas 6 bulan, dah boleh buat loan rumah. Tak sabar nak beli rumah untuk disewakan. Start tahun depan pula, boleh buka akaun ASB untuk Mrs Wife pula. Tak sabar nak berlari menuju satu juta ni.

Saya pernah terbaca dalam sebuah buku, tapi tak ingat siapa pengarangnya. Katanya lebih kurang begini :

"Businessman yang baik adalah businessman yang menggunakan wangnya sendiri untuk maju ke hadapan. Businessman yang bijak adalah businessman yang menggunakan wang orang lain untuk maju ke hadapan"

"Tidak semestinya kita perlu mengumpul wang sendiri untuk menambah asset kita. Belian asset melalui pinjaman adalah cara yang lebih bijak. Wang yang kita kumpul itu boleh digunakan untuk perkara lain."

"To success more, use other people's money and other people's time"

Selamat mengumpul Asset semua. ^_^

Mr Husband

0 comments:

Post a Comment