Followers

Ketam Cina & Ketam Melayu


hi semua,

rasanya dah lama tak ber'blog' ni. Biasa la.. sibuk sket. Ni baru ada masa nak tengok komputer. Tahniah kepada Pasukan Malaysia kerana menang perlawanan bola sepak yang lepas. Hari ni semua orang cuti. Yang berniaga, ada yang cuti dan ada yang tak. Kebanyakan yang bekerja harini sure cuti kan?

Tadi saya view page Facebook saya dan Mrs Wife. Ada la sorang member ni punya status.

"Kerajaan malaysia akan mgambil tindakan kepada majikan-majikan yang tidak memberikan cuti kepada pekerja2 nya....semalam berita tengah malam kpd majikan yang tidak membayar dua atau tiga kali ganda pd hr cuti umum... boleh d ambil tindakan...hehehe aku baru je taip email n send pada bos...mintak2 dia bayar double atau lebih2 pun tak pe...hati aku senang ler...dh ler kna keje hari nie d waktu org lain bcuti aku keje...bwekkk ;P"

Sorry kalau saya silap. Bagi saya, Kerajaan Malaysia memang bagus kerana mempertahankan hak pekerja-pekerja. Tetapi, dimanakah hak majikan? Apa yang kerajaan lakukan kepada pekerja-pekerja yang berfacebook, berniaga, dan apa-apa sahaja perbuatan yang boleh dianggap sebagai 'CURI TULANG'"

Ramai pekerja yang tidak puas hati dengan layanan majikan yang tak berikan benifit, gaji dan cuti yang cukup. Atau marah dengan majikan yang selalu marah-marah apabila pekerja buat sedikit kesilapan. Tetapi, berapa ramai pula pekerja yang berani untuk berhenti kerja disebabkan oleh rasa tidak puas hati mereka itu.

Bagi saya, hidup ni mudah sahaja. Jika pekerja rasa tidak puas hati dengan majikan, ataupun dengan benifit yang diberikan, berhenti saja. Bukan susah. Cari kerja lain ataupun mulakan berniaga.

Ramai orang hanya berani complain tapi tak berani untuk ambil tindakan untuk berubah. Begitulah sifat kebanyakan orang bangsa kita. Kadangkala, bila ada di kalangan kita yang ingin berubah, rakan-rakan yang lain akan menghasut orang itu untuk tidak berubah dan kekal dengan kehidupan yang sedia ada. Ini mengingatkan saya kepada sebuah kisah :

KISAH KETAM CINA & KETAM MELAYU


Situasi berlaku pada waktu pagi di sebuah pasar borong yang dirahsiakan tempatnya

Penjual : Mali-mali, ada manyak ketam. Mulah.. mulah.. mulah!!!!

Kemudian, datang seorang pembeli sambil melihat kotak yang berisi dengan ketam-ketam itu. Ada 2 buah kotak. Sebuah kotak bertulis "Ketam Cina" dan sebuah lagi bertulis "Ketam Melayu"

Pembeli : Taukeh, apa beza ini ketam cina dan ketam melayu ni. nampak sama je jenis dia.
Tapi apa pasal ketam cina ni bertutup kotak dia? Kenapa ketam melayu tak
bertutup?

Penjual : Ooo.. u mau tau ka? Itu ketam cina manyak susah mau jaga. Bila satu ekor panjat
mau keluar itu kotak, dia punya kawan-kawan tolak dia. Tolong kasi keluar. Bila dia
sudah keluar, dia tolong pulak dia punya kawan keluar. Itu pasal kena tutup itu
kotak. Manyak susah mau jaga woo..

Pembeli : Abis tu apasal ketam melayu ni x bertutup?

Penjual : Itu ketam melayu manyak senang mau jaga. dia talak lari punya ma.. Bila ada satu
ekor mau panjat keluar, dia punya kawan-kawan kasi tarik dia masuk dalam balik.
Itu pasal dia punya kotak tak payah tutup. Manyak senang ma..

Pembeli : Ooo.. Ok la apek, x jadi la mau beli. Saja tanya saja.

Lalu pembeli tu pun berlalu sambil memikirkan kata-kata apek penjual ketam tu.

Anda semua dapat tak fikirkan moral dari kisah tersebut? Jangan pandang kisah ini dari sudut negatif. Fikirkan dari sudut positif. Betul tak apa yang apek tu cakapkan? Ada tak perkara itu berlaku dalam kehidupan kita?

Semoga kita semua dapat melakukan perubahan dalam hidup kita untuk kita lebih berjaya. Semoga Allah menjadikan Hari ini lebih baik dari semalam dan Hari esok lebih baik dari hari ini. Amin..

Mr Husband






0 comments:

Post a Comment